Waar blijven de bezoekers op jouw website?
Je hebt, vaak maandenlang, gewerkt aan je nieuwe website. Teksten samengesteld. Foto's bij elkaar gezocht of zelfs laten maken. Met trots lanceer je je website, maar zelfs na een aantal maanden is het triest gesteld met het aantal bezoekers. Hoe kan dat?
Allereerst: Webdesign is een vak
In de eerste plaats is het goed stil te staan bij het feit dat webdesign een vak is.
Veel disciplines komen samen bij het ontwikkelen van een website. Webdesign, is het vooral ordenen en indelen van tekst en beeldinformatie op een manier dat een bezoeker een tijdje op de website wil doorbrengen. Een website ontwikkelen, vergt de nodige technische know-how, maar ook een goede beheersing van de Nederlandse taal. Een taal die vervolgens weer zo moet geordend, dat Google deze optimaal kan indexeren. We noemen dit webteksten.
Daarnaast, is het evenwichtig opmaak- en kleurgebruik in de stylesheet elementair voor de kwaliteit van een website.
Veel website-eigenaren, die een website in eigen beheer ontwikkelen, maken nog al eens de fout een website op basis van hun eigen persoonlijke smaak te ontwikkelen.
De dominantie van Google
Voor de meeste websites geldt, dat Google dominant is, als leverancier van bezoekers.
Logischerwijs richt je je dus op de richtlijnen van deze zoekmachine, om zo een zo goede mogelijke ranking te behalen. Kijk eens naar de volgende items en houd jouw website daar eens naast.
1. Je website staat op no-index
De meest voor de hand liggende reden van weinig bezoekers, is dat je website niet door Google is geïndexeerd. Niet zelden wordt tijdens de ontwikkeling van een website de no-index geconfigureerd. Controleer of je website opengesteld is voor de robot van Google. Meld je website en je sitemap aan op Google Search en volg de aanwijzingen van Google voor een optimale indexering.
2. Je website bevat slechte code en weinig structuur
Ben je gevallen voor een goedkope website bouwer? Vlot ordenen met wellicht een drag en drop systeem? De code die dit soort systemen maken, is veelal verwarrend voor Google.
Je website moet gebouwd worden met zo weinig mogelijk overbodige code en moet opgezet worden met een logische structuur.3. Je website is lastig te navigeren
Voor je de ranking van je website, is het van belang dat er betrokkenheid ontstaat bij het publiek. Indien je bouncerate hoog is, omdat bezoekers snel de weg kwijt zijn op je website, heeft dat een negatief effect op je ranking. Zorg er voor, dat niet alleen voor jezelf de weg vinden op je website logisch lijkt.
4. Je website bevat te weinig inhoud
Een website moet voldoende autoriteit bevatten over haar eigen onderwerp. Een website met maar weinig content, wordt als snel door Google beoordeeld, als weinig relevant. Een ideale methode om er voor zorg te dragen dat je voldoende relevantie bevat, is bloggen. Voeg regelmatig nieuwe inhoud toe aan je website. Test de relevantie van je website op SEOptimer.
5. Je website bevat te veel gekopieerde inhoud
Als je niets nieuws hebt te melden, en veel content op je website hebt gekopieerd, waarom zou Google dan nog je website relevant maken in haar ranking? Zorg voor unieke content.
6. Je website heeft geen of te weinig backlinks.
In het SEO jargon spreken we van onpage en offpage optimalisatie. Dit betekent dus, dat Google niet alleen kijkt naar de inhoud van je website, maar ook of er verwijzingen / links aanwezig zijn elders op het internet naar jouw website.
Links, dus backlinks, naar jouw website op kwalitatieve en relevante websites, zijn onmisbaar voor een goede ranking op Google.7. Je website is niet geoptimaliseerd voor Google.
Er bestaat een optimale manier waarop je je inhoud van je website kan aanbieden bij Google. Een goed gebruik van paginatitels, alineatitels en metatags is elementair voor een goede ranking in Google. Lees de startersgids van Google voor zoekmachineoptimalisatie.
8. Google Mijn Bedrijf is niet geconfigureerd
Je website wordt getoond op Google Zoeken en op Google Maps, indien er gezocht wordt op jouw bedrijf, of vergelijkbare bedrijven. Het is dus elementair, dat je je bedrijfsprofiel hebt bijgewerkt in Google Mijn Bedrijf.
9. De concurrentie doet het beter
Zijn er voor jouw dienst of product meerdere websites, die wél regelmatig worden onderhouden, en wél voldoen aan de richtlijnen van Google? Dan is het logisch dat je achteraan sluit in de ranking. Bestudeer de websites die boven je staan in de ranking en maak een plan om je website op een aantrekkelijk niveau te brengen.
10. Je website is over-geoptimaliseerd
Vermoedelijk bestaat de waardering door Google van je website uit zo'n 200 meetpunten. De kunstmatig intelligentie die gepaard gaat om je website te beoordelen is steeds moeilijker te bedotten. Zorg voor een natuurlijk profiel van je website. In de schimmige wereld van SEO bedrijven, zijn er veel partijen die SEO nog met geautomatiseerde systemen aanbieden, met als risico, dat het natuurlijke profiel van je website geweld wordt aangedaan. Google geeft niet alleen pluspunten, maar ook minpunten in de waardering van je website.
Conclusie:
Stel, je bent leek op het gebied van SEO en SEA en webdesign, dan helpt het om je website enigszins te vergelijken met het menselijk lichaam. Hoe beter deze in conditie is, des te beter de prestaties. Dat houdt dus ook regelmatig onderhoud in. Met name het regelmatig toevoegen van tekst, is cruciaal.
Wij kunnen je daarbij helpen. Check onze SEO plannen
Gratis
Kom je er toch niet uit, maak dan gebruik van onze gratis service om een websitescan te doen. We kunnen snel de blokkades voor een optimale ranking voor je opsporen.
Ga naar onze pagina GRATIS.
Andere vragen of hulp nodig? Ga naar onze digitale helpdesk
→