Scroll Top

De nieuwsbrief. Een checklist

digitale nieuwsbrief

Iedereen heeft ze wel eens gezien; de 'correctie nieuwsbrief'. Een nieuwsbrief die snel een eerdere opvolgt met verontschuldigingen omdat de inhoud op enigerlei gebied niet juist bleek te zijn. Soms gaat het om datum van een evenement. Soms om verkeerde afbeeldingen, links of grove of minder grove taalfouten. En het zijn vaak niet de minste bedrijven waar we de correctie nieuwsbrieven zien. Het komt ook voor bij bedrijven als KPN en Vodafoon.

oorzaken fouten in nieuwsbrieven

In een eerder blog maakten we al de analyse, dat regelmatige verzending van de nieuwsbrief een eerste voorwaarde is voor een goed rendement. Regelmatige verzending is dus belangrijker dan de inhoud van onderwerpen. Maar de inhoud van een nieuwsbrief moet natuurlijk wel zonder fouten zijn.
De kans op fouten in digitale nieuwsbrieven is groot omdat er veel details samenkomen. Denk aan opmaak, links, afbeeldingen, personalisatie en teksten. Een klein foutje, zoals een verkeerde link of typefout, valt meteen op omdat nieuwsbrieven direct naar een groot publiek gaan. Daarnaast speelt tijdsdruk vaak een rol, en testen wordt soms overgeslagen. De nieuwsbrief is vaak een verplicht nummer en dat verdient hij niet.
De nieuwsbrief wordt daarnaast ook gezien als een onderdeel van de overhead.  Een moetje.
Multitasken bestaat niet
Onderzoek toont aan dat vrijwel niemand optimaal functioneert tijdens multitasking. Mensen die geloven dat ze goed zijn in multitasken, blijken in de praktijk vaak minder efficiënt dan mensen die zich op één taak tegelijk richten. Hier hebben we gelijk al één van de belangrijkste oorzaken te pakken van het maken van fouten. We lichten twee facetten uit van dat multitasken.
  • In de eerste plaats is het niet raadzaam dat de persoon die de nieuwsbrief samenstelt ook de controle doet op de inhoud. De slager die zijn eigen vlees keurt is over het algemeen toch wat minder kritisch en oplettend. Laat die controle aan een collega over.
  • In de tweede plaats is het raadzaam dat als je de nieuwsbrief samenstelt je dit doet in een tijdsbestek die geheel aan het onderwerp is toegewijd. Dus ga in de tussentijd geen mails beantwoorden of telefoongesprekken voeren.

De good old checklist

Wat werkt voor de crew van een Boeing 747, gaat ook werken voor de samenstelling en verzending van een nieuwsbrief. Stel een checklist samen, print hem uit en laat vooral iemand anders de checklist afwerken.

Een checklist helpt je gestructureerd te werken en fouten te vermijden. Hier zijn enkele punten die je kunt opnemen:
1. Controleer de spelling en grammatica van alle teksten. (eventueel met ChatGPT)
2. Test alle links om zeker te weten dat ze werken. Ook de links verbonden aan de afbeeldingen.
3. Controleer of afbeeldingen goed worden weergegeven en juist zijn gelabeld.
4. Controleer personalisatie-tags (zoals namen), zodat die correct worden ingevuld.
5. Test de nieuwsbrief in verschillende e-mailclients (bijvoorbeeld Gmail en Outlook) en op mobiele apparaten. Werk je in Mailchimp overweeg dan een echte testnieuwsbrief naar jezelf of een testgroep te sturen en niet van de testprocedure van Mailchimp gebruik te maken.
6. Controleer de onderwerpregel en preview-tekst op aantrekkelijkheid en foutloosheid.
7. Gebruik geen uitroeptekens of andere bijzonder tekens of emoji's in de onderwerpregel in verband met de gevoeligheid van spamfilters.
7. Controleer de call-to-action-knoppen (zowel tekst als werking).
8. Kijk of de e-mail voldoet aan wettelijke eisen, zoals een afmeldlink.

Functiescheiding

Hét recept voor een foutloze nieuwsbrief is dus een checklist in combinatie met functiescheiding.  Mocht je ondanks alles toch nog een fout in dit blog, of de nieuwsbrief waar dit item deel van uitmaakte, gezien hebben, laat het ons dan vooral weten.

SUPPORT-AANVRAAG