Iedereen heeft ze wel eens gezien; de 'correctie nieuwsbrief'. Een nieuwsbrief die snel een eerdere opvolgt met verontschuldigingen omdat de inhoud op enigerlei gebied niet juist bleek te zijn. Soms gaat het om datum van een evenement. Soms om verkeerde afbeeldingen, links of grove of minder grove taalfouten. En het zijn vaak niet de minste bedrijven waar we de correctie nieuwsbrieven zien. Het komt ook voor bij bedrijven als KPN en Vodafoon.
oorzaken fouten in nieuwsbrieven
De nieuwsbrief wordt daarnaast ook gezien als een onderdeel van de overhead. Een moetje.
Multitasken bestaat niet
- In de eerste plaats is het niet raadzaam dat de persoon die de nieuwsbrief samenstelt ook de controle doet op de inhoud. De slager die zijn eigen vlees keurt is over het algemeen toch wat minder kritisch en oplettend. Laat die controle aan een collega over.
- In de tweede plaats is het raadzaam dat als je de nieuwsbrief samenstelt je dit doet in een tijdsbestek die geheel aan het onderwerp is toegewijd. Dus ga in de tussentijd geen mails beantwoorden of telefoongesprekken voeren.
De good old checklist
Wat werkt voor de crew van een Boeing 747, gaat ook werken voor de samenstelling en verzending van een nieuwsbrief. Stel een checklist samen, print hem uit en laat vooral iemand anders de checklist afwerken.
Functiescheiding
Hét recept voor een foutloze nieuwsbrief is dus een checklist in combinatie met functiescheiding. Mocht je ondanks alles toch nog een fout in dit blog, of de nieuwsbrief waar dit item deel van uitmaakte, gezien hebben, laat het ons dan vooral weten.