Volgers als statussymbool
Veel bedrijven (ook zzp-ers) maken zich dagelijks druk om met door hun geproduceerde content volgers te bereiken c.q. te behagen. Als marketeers weten we al wat langer, dat het bereik van die organische content (organisch bereik) de afgelopen jaren sterk afneemt.
Want hoeveel volgers zien jouw berichten nog?
Hieronder de ontluisterende grafiek die dat bereik in percentages weergeeft. Een hoog getal aan volgers, lijkt dus hoofdzakelijk een statussymbool.
Het verloop van organisch bereik op Facebook en Instagram ▼
Vanaf 2019 is dit percentage al onder de 1 gezakt. Dus om antwoord te geven op die vraag. Heb je 10.000 volgers, dan zien 100 volgers een bericht.
Waarom zou je dan nog moeite doen? Moeite doen, om gratis content de doneren aan een multinational, die dit vervolgens gebruikt om zelf nog meer geld mee te verdienen.
Het alternatief: betalen!
Facebook en Instagram zijn natuurlijk gewoon advertentiebedrijven. Niet vreemd, dat ze niet gratis jouw diensten onder de aandacht gaan brengen van afnemers. Wil je dus je content nog onder de aandacht gebracht hebben van je doelgroep, dan zal je dus moeten betalen.
Balans is zoek
Stel, dat je een eenvoudige grafiek zou willen maken, die de tijdsbesteding weergeeft van een ZZP-er die aandacht besteed aan zijn zakelijke diensten op Facebook, versus de tijdsbesteding die deze ZZP-er invult met het plaatsen van content op zijn eigen website...
Hier is geen onderzoek naar gedaan, maar vermoedelijk hoeft dat ook niet om toch een realistische conclusie te kunnen trekken.
Er zit geen enkele logica in de verhouding van de aandacht die bedrijven besteden aan Facebook cs, versus hun eigen platforms, als website, nieuwsbrieven, enzovoorts.
De schatting is, dat 75% van ZZP-ers geen website heeft, cq niet weten hoe op hun eigen website in te loggen.
Hét alternatief, je eigen platform
Waarom doneer je als het ware gratis content aan Facebook en Instagram, om er later 99% voor te moeten betalen, om dit onder de aandacht te brengen van volgers en niet volgers?
Dit is geen pleidooi om Facebook en Instagram de rug toe te keren, maar uit oogpunt van marketing is het een gezond streven de onbalans in contentmarketing op te heffen, en streven naar het creëren van 'eigen volgers', door onder andere, meer waardevolle content aan je eigen website toe te voegen.
Hoe dan?
Een boodschappenlijstje;
a. log eens in op je eigen website
b. plaats met regelmaat over jouw vakgebied unieke inhoud op je website, of laat dit doen
c. verzamel e-mailadressen
d. plaats een weggever op je website
e. verstuur met regelmaat nieuwsbrieven
Stop met (alleen maar) gratis weggeven van content aan de rijkste multinational ter wereld. Doe vooral eerst verslag van, hoe goed je bent, en hoe uniek je diensten zijn, op je eigen website. Ventileer dit door middel van je eigen nieuwsbrief, en bouw (ook) je eigen bestand van volgers.