Vanaf 19 januari is het niet meer mogelijk om in Facebook Ads in detail doelgroepen te targeten die te maken hebben met publieke figuren, gezondheid, ras of etniciteit, politieke overtuiging, religie of seksuele geaardheid.
Op 9 november jl deed het platform door middel van een aankondiging hier melding van.
Voorbeelden zijn:
- Gezondheidsoorzaken (bijv. "Bewustwording van longkanker", "Wereld Diabetes Dag", "Chemotherapie")
- Seksuele geaardheid (bijv. 'huwelijk van hetzelfde geslacht' en 'LHBT-cultuur')
- Religieuze praktijken en groepen (bijv. 'Katholieke Kerk' en 'Joodse feestdagen')
- Politieke overtuigingen, sociale kwesties, oorzaken, organisaties en cijfers
Facebook onderneemt deze drastische maatregel als onderdeel van een charme-offensief. Het platform ligt de laatste tijd sterk onder vuur als het gaat om het al of niet respecteren van privacybepalingen. Het lijkt er op dat het bedrijf met deze stap wil uitdragen dat privacy wel degelijk haar aandacht heeft.
Tegelijkertijd zullen deze maatregelen serieuze (negatieve) gevolgen hebben voor adverteerders. Bijvoorbeeld farmaceuten, die zich richten op bewoners van Groningen met een Katholieke achtergrond en aan eczeem lijden.
Deze uitgebreide targetingopties zijn dé meest waardevolle eigenschappen van Facebook Ads. Zij zorgen er voor dat reclameboodschappen, ook van kleine adverteerders hun doel bereiken.
Adverteer jij (nog niet) op Facebook en wil je sparren over dit onderwerp? Laat dan een berichtje achter.
Ja! Stuur mij meer informatie over Facebook Marketing
Fout: Contact formulier niet gevonden.