Waarom is je website vertalen belangrijk?
Die vraag is tamelijk eenvoudig te beantwoorden. Er is namelijk altijd een aanmerkelijk belang. Heb je dienstverlenende business bijvoorbeeld in Amsterdam, dan is het zelfs een noodzaak.
De redenen op een rij;
- Lokalisatie
Door het omzetten van je content in de taal van je bezoeker, zullen mensen zich meer begrepen en meer op hun plek voelen indien dat niet het geval is. Vanzelfsprekend zal dit gevolgen hebben voor conversie. - Betere vindbaarheid
Indien je website vertaald is in het Engels, zal deze dus ook in het Engels vindbaar worden. Hierdoor wordt eenvoudigweg je bereik vergroot. Bedenk dat bijvoorbeeld een expat een Engelstalige versie van Chrome op zijn laptop heeft en hierdoor ook de Engelstalige Google gebruikt.
De eerste keuze: WPML
De meest degelijke en betrouwbare om een website te vertalen is nog altijd WPML (WordPress Multilingual). Met name de comptabiliteit met andere plug-ins is maximaal. Dus leunt jouw website sterk op integraties met marketingplatforms, dan is er veel voor te zeggen bij deze keuze te blijven. De belangrijkste downside van WPML is echter, dat het de snelheid uit je website haalt.
Ook met maximale inspanning op het gebied van snelheidsoptimalisatie vertraagd WPML aanmerkelijk je website. En WPML is natuurlijk niet gratis. De aanschafprijs bedraagt $ 79,-.
Een alternatief: Weglot
Een gratis alternatief op je website te vertalen is Weglot. Weglot is meer dan 90% succesvol in het automatisch vertalen van je website en heeft de mogelijkheid voor handmatige aanpassingen.
Weglot heeft dus een gratis plan. Dit plan is begrenst tot 2000 woorden.
Tel de hoeveelheid woorden op je website via WordCounter.net en ga aan de slag met deze prima vertaalplugin. De wizard neemt je mee in het installatieproces.
Let op: De genoemde aantallen worden door Weglot berekend als translationrequests. Dus het werkelijke aantal zal 150% hoger uitkomen dan het daadwerkelijk aantal woorden op je website.
Hoe lang nog gratis?
Mocht je Weglot overwegen, dan is het aan te bevelen, dat je een account aanmaakt.
Een gratis plan is nog wel eens een onderdeel van een marketingplan om een dienst in de markt te zetten. Is dat aandeel eenmaal bereikt, dan verdwijnt ook het gratis plan. Bestaande accounts worden meestal intact gelaten.