Nut van een Exact Match Domain ( EMD )

Nut van een Exact Match Domain ( EMD )

Wat is eigenlijk een Exact Match Domain ?

Een EMD is een domeinnaam komt precies overeen met het zoekwoord waarop de eigenaar van de domeinnaam gevonden wil worden. Er is dus een match met specifieke zoekopdracht en de inhoud van de domeinnaam.

Voorbeelden:

webdesigneramsterdam.nl
goedkopeboekhouderamstelveen.nl
personaltrainerdelft.nl
brillenkoker.nl

Het kiezen van een domeinnaam

Omdat de inhoud van de domeinnaam voor Google een zwaarwegende factor is bij het indexeren van de gehele website, is het dus voor de hand liggend stil te staan bij een bewuste keuze van de domeinnaam.
GertJan van Tellingen uit Deventer, die met zijn fitnessbedrijf Fit4Deventer een domeinnaam wil gaan vaststellen heeft de volgende overwegingen

gjvantellingen.nl
fit4deventer.nl
fitnessdeventer.nl
personaltrainerdeventer.nl

Gezien het zoekvolume van de laatste twee domeinnamen, en het gemak van herkenning, hebben de laatste twee dus de voorkeur.

De hoogtijdagen van de EMD

Vanaf 2000 tot 2010 hadden EMD’s hun hoogtijdagen. In die periode was het tamelijk eenvoudig om met een EMD op pagina 1 van Google te verschijnen. Immers, je kocht een domeinnaam en plaatste daar één of twee pagina’s onder, en een hoge ranking was nagenoeg gegarandeerd.

Google pakt ‘low value’ EMD’s aan

Door de enorme groei van EMD’s ontstaat er in de topposties van de SERP van Google een grote hoeveelheid websites met een in verhouding lage kwaliteit. Google onderneemt in 2012 actie door deze websites lager te ranken, door de inhoud van de domeinnaam te koppelen aan de inhoudelijke waarde van de website. Tot op de dag van vandaag wordt dit beleid voortgezet.
Dit houdt overigens niet in dat het inzetten van een EMD anno 2018 onverstandig is.
Integendeel. Een EMD is nog steeds een waardevolle investering in internetmarketing mits je ‘onder’ het domein een volwaardige website gaat hosten.

Doe wat met je domeinnamen

Het ‘rendement’ van vastgelegde domeinnamen is tweeledig;
1.  jouw concurrent wordt belet de domeinnaam in te zetten en zo jouw marktaandeel te betreden
2. domeinnamen kan je vermelden op bedrijfsfolders of bedrijfswagens, waardoor je herkenbare aandacht voor projecten kan genereren.

Hiermee stopt dus het beperkte rendement.
Het is een nog steeds wijdverspreid misverstand, dat het ‘doorlinken’ van domeinnamen een functie of rendement heeft. Immers, een domeinnaam wordt dan pas zichtbaar in de SERP als er direct content onder hangt.

Het nut van een EMD als marketinginstrument heeft anno 2018 dus nog steeds zijn waarde als marketinginstrument, mits je aan de voorwaarden van Google voldoet!
Heb je vragen over het vastleggen van nuttige domeinnamen voor EMD’s? Reageer op dit artikel.

Reageer

*Vul alle velden volledig in

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Related Blogs

yoast gebruiken amsterdam
Geschreven door Jan Atsma | 7 november 2019
SEO. De meest duurzame keuze in marketing
Behaalde ranking geeft bestendige resultaten De tijd dat je met wat manipulatie van title tags topposities in Google kon bereiken liggen ver achter ons. Toch levert de energie en het...
site kit seo
Geschreven door Jan Atsma | 18 oktober 2019
Google’s Site Kit. Een SEO noodzaak.
Alles bij de hand op één plek Google is, met deze plug-in, de WordPress website zeer van dienst. Immers, alle essentiële informatie van de Google diensten Google Analytics, Search Console,...
Geschreven door Jan Atsma | 26 september 2019
SEO; Lokaal zoeken naar laaghangend fruit
Op het terrein van SEO is er veel verschil van inzicht tussen SEO specialisten over het plukken van laaghangend fruit. Soms gaat het met een intensiteit waardoor je zou denken...