Nut van een Exact Match Domain ( EMD )

Nut van een Exact Match Domain ( EMD )

Nut van een Exact Match Domain ( EMD ) 1

Wat is eigenlijk een Exact Match Domain ?

Een EMD is een domeinnaam komt precies overeen met het zoekwoord waarop de eigenaar van de domeinnaam gevonden wil worden. Er is dus een match met specifieke zoekopdracht en de inhoud van de domeinnaam.

Voorbeelden:

webdesigneramsterdam.nl
goedkopeboekhouderamstelveen.nl
personaltrainerdelft.nl
brillenkoker.nl

Het kiezen van een domeinnaam

Omdat de inhoud van de domeinnaam voor Google een zwaarwegende factor is bij het indexeren van de gehele website, is het dus voor de hand liggend stil te staan bij een bewuste keuze van de domeinnaam.
GertJan van Tellingen uit Deventer, die met zijn fitnessbedrijf Fit4Deventer een domeinnaam wil gaan vaststellen heeft de volgende overwegingen

gjvantellingen.nl
fit4deventer.nl
fitnessdeventer.nl
personaltrainerdeventer.nl

Gezien het zoekvolume van de laatste twee domeinnamen, en het gemak van herkenning, hebben de laatste twee dus de voorkeur.

De hoogtijdagen van de EMD

Vanaf 2000 tot 2010 hadden EMD’s hun hoogtijdagen. In die periode was het tamelijk eenvoudig om met een EMD op pagina 1 van Google te verschijnen. Immers, je kocht een domeinnaam en plaatste daar één of twee pagina’s onder, en een hoge ranking was nagenoeg gegarandeerd.

Google pakt ‘low value’ EMD’s aan

Door de enorme groei van EMD’s ontstaat er in de topposties van de SERP van Google een grote hoeveelheid websites met een in verhouding lage kwaliteit. Google onderneemt in 2012 actie door deze websites lager te ranken, door de inhoud van de domeinnaam te koppelen aan de inhoudelijke waarde van de website. Tot op de dag van vandaag wordt dit beleid voortgezet.
Dit houdt overigens niet in dat het inzetten van een EMD anno 2018 onverstandig is.
Integendeel. Een EMD is nog steeds een waardevolle investering in internetmarketing mits je ‘onder’ het domein een volwaardige website gaat hosten.

Doe wat met je domeinnamen

Het ‘rendement’ van vastgelegde domeinnamen is tweeledig;
1.  jouw concurrent wordt belet de domeinnaam in te zetten en zo jouw marktaandeel te betreden
2. domeinnamen kan je vermelden op bedrijfsfolders of bedrijfswagens, waardoor je herkenbare aandacht voor projecten kan genereren.

Hiermee stopt dus het beperkte rendement.
Het is een nog steeds wijdverspreid misverstand, dat het ‘doorlinken’ van domeinnamen een functie of rendement heeft. Immers, een domeinnaam wordt dan pas zichtbaar in de SERP als er direct content onder hangt.

Het nut van een EMD als marketinginstrument heeft anno 2018 dus nog steeds zijn waarde als marketinginstrument, mits je aan de voorwaarden van Google voldoet!
Heb je vragen over het vastleggen van nuttige domeinnamen voor EMD’s? Reageer op dit artikel.

Reageer

*Vul alle velden volledig in

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Related Blogs

Privacyverklaring als valse belofte. 2
Geschreven door Jan Atsma | 2 juli 2020
Privacyverklaring als valse belofte.
'Veel beloven en weinig geven, doet de gek in vreugde leven' Hoe kan je een dodelijk saai onderwerp als Privacywetgeving toch tot leven brengen? Privacy is in de praktijk een...
tips weggever
Geschreven door kitty | 22 juni 2020
10 tips voor de samenstelling van een goede weggever
Tip 1. Zorg voor waardevolle content Deze tip, staat met stip op 1. Immers, heeft de inhoud van je e-book geen toegevoegde waarde voor de 'downloader', dan sla je de...
Wat is het verschil tussen een lekbakje en een lek bakje? 3
Geschreven door Jan Atsma | 24 mei 2020
Wat is het verschil tussen een lekbakje en een lek bakje?
Wat maakt het allemaal uit. Je begrijpt me toch wel? Nou, dat is nu net de crux. Om maar eens een leenwoord uit het Latijn te gebruiken. Want wat wordt...