Privacyverklaring als valse belofte.

Privacyverklaring als valse belofte.

Privacyverklaring als valse belofte. 1

‘Veel beloven en weinig geven, doet de gek in vreugde leven’

Hoe kan je een dodelijk saai onderwerp als Privacywetgeving toch tot leven brengen? Privacy is in de praktijk een ondergeschoven kindje en de meeste webmasters halen hun schouders op. Waarom is het uit oogpunt van marketing dan toch belangrijk je te houden aan Privacywetgeving?

Is een privacyverklaring verplicht?

Nou eigenlijk niet. Onder de AVG heb je een informatieplicht. Dat betekent dat je nieuwe én bestaande klanten duidelijk moet informeren over wat je met hun persoonsgegevens doet en wat daarvan de motivatie is. Juridisch gezien, is dus de privacyverklaring niet verplicht, maar praktisch gezien, wel de meest handige manier om aan de informatieplicht te voldoen.

Een privacyverklaring is eigenlijk een belofte in een verklaring. Je schrijft in een privacyverklaring op, wat je allemaal belooft te gaan doen, als persoonsgegevens (onder andere op je website) bij jou worden achtergelaten.
De treurige waarheid is, dat in feite de privacyverklaring in de meeste gevallen een lijst met leugens is. Een lijst die niet zelden, door de webmaster is gekopieerd van een andere website, of door een zogenaamde generator tot stand is gekomen. Ik denk, dat in Amsterdam, minder vaak door het rode licht wordt gereden, dan dat er getrouwe privacyverklaringen op websites staan. En dat zegt wat.
Vaak weet de webmaster helemaal niet, wat hij of zij heeft opgeschreven, c.q. hoe hij of zij het beloofde in de praktijk moet brengen. Vaak was er helemaal geen intentie de beloftes in de praktijk te brengen.

Reageren op een blog, genereert al persoonsgegevens

Reageer je op een blogartikel, en je website scant deze informatie door middel van een spamfilter, dan bestaat er al een informatieplicht op het reactieformulier. De meeste websites bevatten cookies. Ook hier vloeit de verplichte informatieplicht uit voort. Heb je een WordPress website, en is beheer te benaderen via /wp-admin, dan heb je blijkbaar ook niet veel werk gemaakt van de beveiliging, om maar niet te spreken over een eventuele afwezigheid van een SSL certificaat. Enzovoorts, enzovoorts.

Dikke tip. Conversie verhoog je met vertrouwen

Dus waarom zou je jezelf als webmaster aan de wet houden? Immers, van handhaving, zeker bij kleinere bedrijven, is nog niet veel sprake. Misschien dan omdat je dan beter slaapt? Of omdat je nu eenmaal een rechtschapen mens bent, en je niet anders kan?

Een prima reden kan zijn, dat als je zaakjes wél voor elkaar hebt, je prominent op je website melding kan maken, dat op jouw website, wél werk wordt gemaakt van de implementatie van privacywetgeving. Zeker op websites van advocaten, coaches, fysiotherapeuten, personal trainers, enzovoorts, waar niet zelden het hemd van het lijf wordt gevraagd op webformulieren, liggen er duidelijke kansen om die conversie te verhogen.

Dus, maak je beloftes waar, en boost de vertrouwenwekkende uitstraling van je website, met een privacyverklaring, die wél deugt.

digitale helpdesk
Support nodig?Digitale helpdesk

Heb je hulp nodig bij dit onderwerp, of heb je vragen? Reageer dan hieronder op dit blogonderwerp of maak → hier een ticket aan.

Reageer

*Vul alle velden volledig in

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Related Blogs

tips weggever
Geschreven door kitty | 22 juni 2020
10 tips voor de samenstelling van een goede weggever
Tip 1. Zorg voor waardevolle content Deze tip, staat met stip op 1. Immers, heeft de inhoud van je e-book geen toegevoegde waarde voor de 'downloader', dan sla je de...
Wat is het verschil tussen een lekbakje en een lek bakje? 2
Geschreven door Jan Atsma | 24 mei 2020
Wat is het verschil tussen een lekbakje en een lek bakje?
Wat maakt het allemaal uit. Je begrijpt me toch wel? Nou, dat is nu net de crux. Om maar eens een leenwoord uit het Latijn te gebruiken. Want wat wordt...
yoast gebruiken amsterdam
Geschreven door Jan Atsma | 24 april 2020
De ontnuchterende waarheid over volgers
Volgers als statussymbool Veel bedrijven (ook zzp-ers) maken zich dagelijks druk om met door hun geproduceerde content volgers te bereiken c.q. te behagen. Als marketeers weten we al wat langer,...