SEO Headings. Houd je kop erbij! H1,H2,H3

SEO Headings. Houd je kop erbij! H1,H2,H3

SEO headings H1 H2 H3

Communiceer je teksten door middel van headings

Dit lijkt een uitgekauwd onderwerp, maar is het blijkbaar niet, getuige de vele blogs die er nog in het wild voorkomen, die hoofdzakelijk, of alleen maar, tussen de <p> tags worden geschreven. De praktijk leert, dat het niet de meest effectieve techniek is, om je boodschap over te brengen in één brok aaneengesloten stuk tekst.

Koppensnellen is menselijk

Het internet is een vluchtig medium. Een gemiddeld bezoektijd van vijf á zes seconden op een website is niet ongebruikelijk. Menselijk surfgedrag is wispelturig en reageert op visuele hypes. Hoe krijg je dan de bezoeker toch zover dat de aandacht op jouw zorgvuldig geformuleerde teksten vallen?
Uitgangspunt bij het presenteren van tekst, is dat je aan het ongeduldige menselijk gedrag tegemoetkomt en je verhaal vertelt via de headings. (Nederlands: alineakoppen )

De liefde voor jouw teksten gaat via Google

Met de dominantie van Google op het internet, is de kans groot, dat ook jouw teksten het meest onder de aandacht worden gebracht via de zoektermen die op Google worden opgevraagd.
Hoe logisch is het dan, om ook de techniek die Google gebruikt bij het indexeren van teksten, te gebruiken in het samenstellen van je teksten?
Immers, Google simuleert het menselijk gedrag van koppensnellen. Snel via de headings een blik over de tekst laten vallen, om na te gaan, of het de moeite waard is het artikel ook volledig te gaan lezen.
Via de headings communiceer je dus ook naar Google waar het onderwerp van je tekst over gaat.

Over de koppen kunnen lopen

Bij het gebruik van headings, probeer je dus je aandacht van de lezer vast te houden, door je verhaal al te vertellen, via de headings.
Dat betekent, dat je headings niet uit 1 woord bestaan, maar uit korte zinnen, waaraan de lezer al kan opmaken, wat de strekking van je tekst is. Gedetailleerde informatie over headings lees je op Yoast.

Spijkers met koppen slaan

Google is tamelijk vergevingsgezind, als het gaat om de toepassing van headings, maar er is wel degelijk een ideale lijn in het gebruik van headings;

  • H1; De titel van je artikel
  • H2: De toelichting op de titel van je artikel
  • H3: Boven iedere volgende alinea

 

Hoofdsteun nodig?

Heb je coaching nodig op het gebied van SEO en in het bijzonder het gebruik van koppen?

Vraag een gratis SEO scan aan.

Reageer

*Vul alle velden volledig in

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Related Blogs

Privacyverklaring als valse belofte. 1
Geschreven door Jan Atsma | 2 juli 2020
Privacyverklaring als valse belofte.
'Veel beloven en weinig geven, doet de gek in vreugde leven' Hoe kan je een dodelijk saai onderwerp als Privacywetgeving toch tot leven brengen? Privacy is in de praktijk een...
tips weggever
Geschreven door kitty | 22 juni 2020
10 tips voor de samenstelling van een goede weggever
Tip 1. Zorg voor waardevolle content Deze tip, staat met stip op 1. Immers, heeft de inhoud van je e-book geen toegevoegde waarde voor de 'downloader', dan sla je de...
Wat is het verschil tussen een lekbakje en een lek bakje? 2
Geschreven door Jan Atsma | 24 mei 2020
Wat is het verschil tussen een lekbakje en een lek bakje?
Wat maakt het allemaal uit. Je begrijpt me toch wel? Nou, dat is nu net de crux. Om maar eens een leenwoord uit het Latijn te gebruiken. Want wat wordt...