Wie coacht de coach? Een bespiegeling van de zzp-er.

Wie coacht de coach? Een bespiegeling van de zzp-er.

website voor coaches 1 - Wie coacht de coach? Een bespiegeling van de zzp-er.

Nederland, het land van de coaches.

Onze dienstensector is één van de grootste ter wereld.
Het aantal ZZP coaches is bijna niet meer te tellen. Niet in de laatste plaats van sport maken we echter al jaren nationaal en internationaal indruk. De grootste successen boeken we in het voetbal, met topcoaches als Van Gaal, Hiddink, Rijkaard, Advocaat, van Marwijk enz. Maar ook in andere sporten veroveren Nederlanders met regelmaat de top, zoals bijvoorbeeld in het hockey of schaatsen.

Het calvinisme ontgroeit

Het lijkt er op dat we langzaam maar zeker ons steeds meer het calvinistische juk weten af te gooien. Immers Nederland is nog altijd het land, waar vooral de bescheidenheid de mens siert. Het woordenboek zegt er dit over: ‘De eigen verworvenheden kleiner voorstellen dan zij zijn” of ”Geen te hoge gedachten van zichzelf hebbend” of ”Als je je niet op de voorgrond dringt”. We kennen het ook wel als de bekende quote: ”Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.”

Sporen zien we terug als mannetjesputters als Peter R. de Vries, te prominent zijn credits claimt. Nog erger wordt het als een vrouw (als Sylvana Simons) zich zelfbewust opstelt. Dan is dit land nog altijd te klein.
Maar de trend is gezet.  Steeds meer Nederlanders willen autonoom zijn, leunend en vertrouwend op hun eigen skills.

Cijfers van het CBS per 1 januari 2017 laten het volgende beeld zien van fulltime zzp-ers;

SectorAantal
Zakelijke diensten256.240
Bouw118.690
Gezondheid84.787
Detailhandel71.829
Cultuur, sport en recreatie62.556
ICT en media51.867
Groothandel39.274
Land- en tuinbouw26.795
Industrie30.584
Logistiek22.317
Horeca15.931
Financiële instellingen8.157
Energie, water en milieu1.294
Overig92.373
Totaal882.694

 

Balans in de branding van het coachvak

Als je van het coachvak je werkt maakt, en je houdt je publiek dagelijks voor hoe het zit en hoe het moet, dan is het een extra grote uitdaging je kwetsbaar te kunnen opstellen. Het gevaar dat voor de coach op de loer ligt, is dat je jezelf een alleskunner waant. Want wat zijn precies je vaardigheden en wat zijn je meningen. Door je als alleskunner te profileren doe je jezelf tekort als ondernemer.  Als coach maak je het jezelf moeilijk als je alles voor iedereen denkt te kunnen doen. Als ondernemer en coach je profileren als alleskunner werkt dus tegen je. Ook al denk je zelf dat je door niet te kiezen je klantgroep breed en dus groot houdt, bewerkstellig je het tegenovergestelde. Zelfoverschatting ligt op de loer.

En hoe wil je je klant bijvoorbeeld aanspreken op je website, als je niet helder hebt wie jouw klant eigenlijk is? Zou jij kiezen voor iemand die alles kan?

Ik niet, ik ga graag op zoek naar een expert op het terrein waar ik hulp of begeleiding bij nodig heb. En wat denk je van jouw imago en geloofwaardigheid als zelfstandige alleskunner? Er wordt immers meestal naar specifieke expertise gezocht.

Over websites gesproken

Ik zie nog al eens de coach als alleskunner, ook zijn eigen branding en bouw van de website zelf ter hand nemen, dit met wisselende resultaten. Want een website zou een harmonisch geheel moeten zijn de meest uiteenlopende geordende elementen, als

  • effectief geschreven webteksten,
  • grafisch doeltreffende en verzorgde beeldelementen
  • snel ladende pagina’s
  • wettelijk verplichte onderdelen (o.a. privacywetgeving)
  • een slim gekozen domeinnaam  (verkeerd gekozen domeinnamen)
  • correct geschreven HTML en CSS

Het ligt voor de hand, dat zonder expertise een website niet het rendement krijgt die je als coach voor ogen hebt. Sterker nog, niet zelden is het aantoonbaar, dat houtje touwtje marketing in eigen beheer de coach leads en dus omzet heeft gekost.

Vanzelfsprekend moet je als startende coach oog hebben voor budget.  Maar een eigen digitale vitrine en thuishonk, die de naam website draagt, behoort tot de toolset van iedere ondernemer.
Er is al een professionele website binnen handbereik vanaf € 85,-

Laat je coachen en vraag hier een offerte aan.

 

 

 

 

 

 

Reageer

*Vul alle velden volledig in

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Related Blogs

gerwin2 374x234 - Nieuw samenwerkingsverband webdesign, Gerwin Janssen
Geschreven door Jan Atsma | 8 augustus 2018
Nieuw samenwerkingsverband webdesign, Gerwin Janssen
Onze basis verbreden Onze onze activiteiten op het gebied van webdesign een bredere basis te geven, zijn we een nieuw samenwerkingsverband aangegaan met Gerwin Janssen, webdesigner en illustrator.  Gerwin is...
julia 374x234 - Nieuw samenwerkingsverband vormgeving, Julia Lammers
Geschreven door Jan Atsma | 8 augustus 2018
Nieuw samenwerkingsverband vormgeving, Julia Lammers
Basis verbreden Onze onze activiteiten op het gebied van webdesign een bredere basis te geven, zijn we een nieuw samenwerkingsverband aangegaan met Julia Lammers, designer.  Julia, een geschoold grafisch ontwerpster,...
blog branding 374x234 - Heeft een hematoloog verstand van warenhuizen?
Geschreven door Jan Atsma | 16 april 2018
Heeft een hematoloog verstand van warenhuizen?
Wat is het belang van brandmerken? Een 'brand' is een merk. Branding, jezelf, of een ander, voorzien van een merk, brandmerken als je wilt, en daar inhoud en bekendheid aan geven,...

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten