10 TIPS VOOR JE CONTACTPAGINA

10 TIPS VOOR JE CONTACTPAGINA

blog contactpagina c - 10 TIPS VOOR JE CONTACTPAGINA

Ben jij tevreden over het aantal reacties op je contactformulier?

Het doel van je bedrijfswebsite is in hoofdzaak om contact te maken met (potentiële) klanten.
Merkwaardigerwijs zien we tijdens een rondje langs websites van bedrijven, dat de aandacht die er besteed wordt aan deze cruciale pagina veel beter mag en kan.
Een blog waarin we open deuren intrappen en voor sommigen deuren openen.

Als je contactpagina bestaat uit alleen maar een formulier en verder niets, dan doe je je bezoekers en daarmee je conversie tekort.

JA

CONVERSIE VAN JE CONTACTPAGINA, HET RENDEMENT

Met conversie bedoelen we de verhoudingsgewijze getallen tussen het aantal bezoekers op je website, cq contactpagina en de hoeveelheid bezoekers die van je contactpagina gebruik hebben gemaakt.
Je contactpagina is dus dé belangrijkste pagina op je website als het gaat om het rendement van je website.
Alle reden om door te lezen en je eigen contactpagina tegen het licht te houden.

BALANS BEWERKSTELLIGEN

De aandacht voor je contactpagina moet met name resulteren in een goede gebruikerservaring van de bezoeker. Dit betekent dat je met name balans moet zien te bewerkstelligen.
Balans in het aantal velden. Balans in het aantal verplichte velden. Balans in informatie.
Zorg dat er niet te veel afleiding is.

DE 10 MEEST GEMAAKTE FOUTEN VAN DE CONTACTPAGINA

Een opsomming van belemmerende factoren die wij tegenkwamen tijdens een rondje langs de contactpagina’s van bedrijven;

Als je contactpagina bestaat uit alleen maar een formulier en verder niets, dan doe je je bezoekers en daarmee je conversie tekort.
Redenen waarom bezoekers mensen je formulier niet (willen) gebruiken;

1. Je hebt geen contactformulier

Tot onze niet geringe verbazing, hebben nog veel bedrijven geen contactpagina. Laten we hier kort en duidelijk over zijn.
Een zakelijke website hoort in het belang van maximale conversie een contactpagina met formulier te bevatten.
Een contactpagina met een goed formulier nodigt uit tot reactie.

2. Je formulier is niet zichtbaar/vindbaar

Laat je bezoeker niet zoeken naar je contactpagina. Plaats het menu-item ‘Contact’ als laatste item rechts in je menubalk en neem deze ook op je in je footermenu.
Zorg dat je formulier bereikbaar is via de standaard URL jedomeinnaam.nl/contact
Richt je website in, op basis van hetgeen op het web gebruikelijk is.

3. Je formulier is te lang.
Bezoekers raken ontmoedigd of nemen gewoon niet de tijd nemen om alle dingen die je wilt weten te vullen. Houd formulieren kort en duidelijk.

4. Je formulier is niet responsive.
Dit blokkeert de mobiele ervaring op je contactpagina.
Bedenk dat ook op jouw website het aantal bezoekers door middel van een mobile device in de meerderheid is.

5. Het formulier werkt niet
Misschien is er een update gemist of is er een andere reden dat het script van het formulier niet meer werkt. Controleer regelmatig je contactformulier op correcte werking.

6. Te veel verplichte velden.
Beperk de verplichte velden van je formulier tot naam en het e-mailadres. Bezoekers hebben bij de eerste kennismaking veelal geen behoefte verplicht hun geboortedatum en woonadres prijs te geven.

7. Geen duidelijke succespagina
Laat de bezoeker niet raden of zijn of haar bijdrage ook bij jou is overgekomen. Zorg voor een duidelijke opvolgpagina, nadat het formulier is ingevuld.

8. Je formulier bevat CAPTCHA
Captcha is niet gebruikersvriendelijk. Veel bezoekers haken af als ze dit anti-spam obstakel moeten nemen.
In WordPress websites zorgt bijvoorbeeld een plug-in als WP spamshield er voor dat formulieren veilig zijn zonder Captcha.

9. Geen alternatieve contactinformatie
Zorg er voor dat je contactpagina ook alternatieve contactinformatie bevat zoals een telefoonnummer, bezoekadres en e-mail adres.

Wist je dat het KVK nummer en BTW nummer wettelijk verplichte informatie is, die dus op je contactpagina moet staan.
Het belangrijkste effect van deze informatie is, dat het de bezoeker vertrouwen inboezemt en deze eerder zal overgaan het contactformulier te gebruiken.

10. Je formulier gebruikt geen versleutelde verbinding ( SSL)
Steeds meer bezoekers zijn zich er van bewust dat informatie van een onbeveiligd webformulier zonder SSL, onversleuteld over het internet gaat.
Een website, en dus ook het contactformulier die niet met SSL is uitgerust zal hierdoor geen vertrouwen inboezemen bij de bezoeker.
Zorg er voor dat je website een SSL certificaat!

Laat geen mogelijkheid onbenut om leads te verkrijgen via je website. Zorg voor een contactpagina die uitnodigt om te gebruiken en geen obstakels bevat.

Hulp nodig bij het inrichten van je contactpagina? E-mail support@atsites.nl of maak gebruik van het contactformulier.

Update mei 2018:

Vanaf 25 mei 2018 is de privacywet AVG in werking gegaan. Het contactformulier moet worden voorzien van privacybox.

Reageer

*Vul alle velden volledig in

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Related Blogs

gerwin2 374x234 - Nieuw samenwerkingsverband webdesign, Gerwin Janssen
Geschreven door Jan Atsma | 8 augustus 2018
Nieuw samenwerkingsverband webdesign, Gerwin Janssen
Onze basis verbreden Onze onze activiteiten op het gebied van webdesign een bredere basis te geven, zijn we een nieuw samenwerkingsverband aangegaan met Gerwin Janssen, webdesigner en illustrator.  Gerwin is...
julia 374x234 - Nieuw samenwerkingsverband vormgeving, Julia Lammers
Geschreven door Jan Atsma | 8 augustus 2018
Nieuw samenwerkingsverband vormgeving, Julia Lammers
Basis verbreden Onze onze activiteiten op het gebied van webdesign een bredere basis te geven, zijn we een nieuw samenwerkingsverband aangegaan met Julia Lammers, designer.  Julia, een geschoold grafisch ontwerpster,...
blog branding 374x234 - Heeft een hematoloog verstand van warenhuizen?
Geschreven door Jan Atsma | 16 april 2018
Heeft een hematoloog verstand van warenhuizen?
Wat is het belang van brandmerken? Een 'brand' is een merk. Branding, jezelf, of een ander, voorzien van een merk, brandmerken als je wilt, en daar inhoud en bekendheid aan geven,...

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten