10 TIPS VOOR JE CONTACTPAGINA

10 TIPS VOOR JE CONTACTPAGINA

Ben jij tevreden over het aantal reacties op je contactformulier?

Het doel van je bedrijfswebsite is in hoofdzaak om contact te maken met (potentiële) klanten.
Merkwaardigerwijs zien we tijdens een rondje langs websites van bedrijven, dat de aandacht die er besteed wordt aan deze cruciale pagina veel beter mag en kan.
Een blog waarin we open deuren intrappen en voor sommigen deuren openen.

Als je contactpagina bestaat uit alleen maar een formulier en verder niets, dan doe je je bezoekers en daarmee je conversie tekort.

JA

CONVERSIE VAN JE CONTACTPAGINA, HET RENDEMENT

Met conversie bedoelen we de verhoudingsgewijze getallen tussen het aantal bezoekers op je website, cq contactpagina en de hoeveelheid bezoekers die van je contactpagina gebruik hebben gemaakt.
Je contactpagina is dus dé belangrijkste pagina op je website als het gaat om het rendement van je website.
Alle reden om door te lezen en je eigen contactpagina tegen het licht te houden.

BALANS BEWERKSTELLIGEN

De aandacht voor je contactpagina moet met name resulteren in een goede gebruikerservaring van de bezoeker. Dit betekent dat je met name balans moet zien te bewerkstelligen.
Balans in het aantal velden. Balans in het aantal verplichte velden. Balans in informatie.
Zorg dat er niet te veel afleiding is.

DE 10 MEEST GEMAAKTE FOUTEN VAN DE CONTACTPAGINA

Een opsomming van belemmerende factoren die wij tegenkwamen tijdens een rondje langs de contactpagina’s van bedrijven;

Als je contactpagina bestaat uit alleen maar een formulier en verder niets, dan doe je je bezoekers en daarmee je conversie tekort.
Redenen waarom bezoekers mensen je formulier niet (willen) gebruiken;

1. Je hebt geen contactformulier

Tot onze niet geringe verbazing, hebben nog veel bedrijven geen contactpagina. Laten we hier kort en duidelijk over zijn.
Een zakelijke website hoort in het belang van maximale conversie een contactpagina met formulier te bevatten.
Een contactpagina met een goed formulier nodigt uit tot reactie.

2. Je formulier is niet zichtbaar/vindbaar

Laat je bezoeker niet zoeken naar je contactpagina. Plaats het menu-item ‘Contact’ als laatste item rechts in je menubalk en neem deze ook op je in je footermenu.
Zorg dat je formulier bereikbaar is via de standaard URL jedomeinnaam.nl/contact
Richt je website in, op basis van hetgeen op het web gebruikelijk is.

3. Je formulier is te lang.
Bezoekers raken ontmoedigd of nemen gewoon niet de tijd nemen om alle dingen die je wilt weten te vullen. Houd formulieren kort en duidelijk.

4. Je formulier is niet responsive.
Dit blokkeert de mobiele ervaring op je contactpagina.
Bedenk dat ook op jouw website het aantal bezoekers door middel van een mobile device in de meerderheid is.

5. Het formulier werkt niet
Misschien is er een update gemist of is er een andere reden dat het script van het formulier niet meer werkt. Controleer regelmatig je contactformulier op correcte werking.

6. Te veel verplichte velden.
Beperk de verplichte velden van je formulier tot naam en het e-mailadres. Bezoekers hebben bij de eerste kennismaking veelal geen behoefte verplicht hun geboortedatum en woonadres prijs te geven.

7. Geen duidelijke succespagina
Laat de bezoeker niet raden of zijn of haar bijdrage ook bij jou is overgekomen. Zorg voor een duidelijke opvolgpagina, nadat het formulier is ingevuld.

8. Je formulier bevat CAPTCHA
Captcha is niet gebruikersvriendelijk. Veel bezoekers haken af als ze dit anti-spam obstakel moeten nemen.
In WordPress websites zorgt bijvoorbeeld een plug-in als WP spamshield er voor dat formulieren veilig zijn zonder Captcha.

9. Geen alternatieve contactinformatie
Zorg er voor dat je contactpagina ook alternatieve contactinformatie bevat zoals een telefoonnummer, bezoekadres en e-mail adres.

Wist je dat het KVK nummer en BTW nummer wettelijk verplichte informatie is, die dus op je contactpagina moet staan.
Het belangrijkste effect van deze informatie is, dat het de bezoeker vertrouwen inboezemt en deze eerder zal overgaan het contactformulier te gebruiken.

10. Je formulier gebruikt geen versleutelde verbinding ( SSL)
Steeds meer bezoekers zijn zich er van bewust dat informatie van een onbeveiligd webformulier zonder SSL, onversleuteld over het internet gaat.
Een website, en dus ook het contactformulier die niet met SSL is uitgerust zal hierdoor geen vertrouwen inboezemen bij de bezoeker.
Zorg er voor dat je website een SSL certificaat!

Laat geen mogelijkheid onbenut om leads te verkrijgen via je website. Zorg voor een contactpagina die uitnodigt om te gebruiken en geen obstakels bevat.

Hulp nodig bij het inrichten van je contactpagina? E-mail support@atsites.nl of maak gebruik van het contactformulier.

Update mei 2018:

Vanaf 25 mei 2018 is de privacywet AVG in werking gegaan. Het contactformulier moet worden voorzien van privacybox.

Reageer

*Vul alle velden volledig in

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Related Blogs

SEO headings H1 H2 H3
Geschreven door Jan Atsma | 9 juni 2019
SEO Headings. Houd je kop erbij! H1,H2,H3
Communiceer je teksten door middel van headings Dit lijkt een uitgekauwd onderwerp, maar is het blijkbaar niet, getuige de vele blogs die er nog in het wild voorkomen, die hoofdzakelijk,...
Geschreven door Jan Atsma | 9 juni 2019
Tarieven vermelden op je website?
Tarieven vermelden op je website, een basale informatievoorziening Bij iedere Cursus Webdesign, zal je leren, dat een website en communicatie- en informatiekanaal is. Wat je zou moeten willen als website-eigenaar...
yoast gebruiken amsterdam
Geschreven door Jan Atsma | 16 mei 2019
10 tips over uitgaande links
11 feiten over uitgaande links in SEO teksten: zo zit het Zoekmachine optimalisatie bestaat in grote lijnen uit goede content, geoptimaliseerde website-techniek en een waardevol linkprofiel. Dit laatste omvat zowel...