Scroll Top

Heeft een hematoloog verstand van warenhuizen?

Wat is het belang van brandmerken?

Een ‘brand’ is een merk. Branding, jezelf, of een ander, voorzien van een merk, brandmerken als je wilt, en daar inhoud en bekendheid aan geven, is belangrijk, omdat dit in de eerste plaats voorziet van gemak in het streven naar je marketingdoelstellingen. Gemak, in het wekken van verwachtingen. Gemak in de communicatie van associaties. Gemak ook, om te communiceren waar je voor staat.

gevelsteen x

Branding resulteert in het ultieme hefboomeffect

Branding is dus een fenomeen, waarvan je het resultaat als hefboom gebruikt in je marketing. Je reclameboodschap, voorzien van je logo, zal de 10e keer maar een ‘half woord’ nodig hebben om je boodschap over te brengen en breder te verspreiden.
Het hefboomeffect is eigenlijk de belangrijkste eigenschap van branding. Immers, door middel van een hefboom, kan je veel meer kracht inbrengen, dan dat je zonder branding zou kunnen uitoefenen.

Zonder branding, zonder logo, maak je je zelf dus het nodeloos moeilijk om je marketingdoelstellingen te behalen.  Met name voor de ZZP-er is het van belang om eerst eens stil te staan bij de relevante naamgeving van zijn of haar beroep.

Geef het beestje een (goede) naam

De hematoloog en de HEMA

.. hebben natuurlijk niets met elkaar te maken, alhoewel de HEMA in haar nieuwe formule, ook het aanbieden van branche-vervagende producten als verzekeringen niet uit de weg gaat. Toch zal er vermoedelijk een verrassend aantal Nederlanders, indien gevraagd, vermoeden dat er er wel degelijk een een verband is.
De hematoloog himself, zal daar niet zo van wakker liggen vermoedelijk, daar de (on-)bekendheid van zijn beroepsnaam bij het publiek, geen commercieel belang voor hem dient.

De Slager van Praag

Hoe anders geldt dit voor de slager.
Reinhard Heydrich zal vermoedelijk zelf deze toevoeging aan zijn naam niet op zijn businesscard (Visitenkarte) hebben vermeld. Maar de ambachtelijke slager, de kwaliteitsslager, en last but not least de halal slager, zullen bewust en vlijtig de varianten op het beroep slager, uitdragen. Dit om relevant te zijn, hun identiteit te communiceren, en vanwege vanwege het commerciële belang. Naamgeving van een beroep is dus voornamelijk van belang om de reikwijdte en bereik van het beroep aan te geven.
Bij een slager zal ieder al weten dat dat het om een vleesverwerker gaat. Bij een halal slager, weten we, dat we daar geen varkensvlees moeten proberen te kopen.

Bovenstaande tamelijk ridicule voorbeelden, illustreren het belang om bij de keuze van een beroepsnaam stil te staan bij de bekendheid en reikwijdte van deze naam.
Ben je smid, laat weten of je met goud, zilver of ijzer werkt.

Het Geheim van de Smid

Ben je smid, zorg dan in je marketing, dat je er geen geheim van maakt met welke materialen je werkt. Goud, Zilver, IJzer?
Ben je programmeur, therapeut of coach, laat dan weten in je beroepsnaam, op welke dienst je aangesproken kan worden.

Conclusie

Zeker voor ZZP-ers is branding een onmisbaar proces. Denk er zorgvuldig over na, hoe je het meest effectief je branding in je marketing kan toepassen.
Soms begint branding bij jou als ZZP-er in de promotie bij jou als persoon. Soms begint die met het kiezen van een beroepsnaam en je logo.

Heb je vragen hoe je jouw branding het beste kan aanpakken? Stel je vragen via ons webformulier.

Een opmerking achterlaten

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.